מדיניות האכיפה מתבססת על:![]()
- כללי תאגידי מים וביוב (אמות מידה לשירות), תשע"א- 2011.
- כללי תאגידי מים וביוב (ניתוק אספקת מים וביוב), תשע"ה – 2015.
- פקודת המסים גביה התשע"א – 2010.
- קובץ התקנות (8182) – קביעת הוצאות מרביות .
- חוק הגנת הצרכן התשע"ו.
1- הגדרות:![]()
"החברה" – פלגי השרון – תאגיד מים וביוב אזורי בע"מ.
1.2 "צרכן" – מי שרשום במערכות החברה כמקבל שירותי מים, שירותי ביוב או שניהם גם יחד בנכס מסוים.
1.3 "צרכן ביתי" – צרכן הזכאי לתעריף בעד כמות מוכרת ליחידת דיור כהגדרתה בכללי חישוב עלות, לרבות כל אדם המתגורר עמו בנכס והנמנה עם מספר הנפשות המוכרות לפי אותם כללים, ביחד או לחוד.
1.4 "צרכן מיוחד בנכס אחר":
1.4.1.1 בית ספר, גן ילדים המחזיקים ברישיון לפי חוק פיקוח על בתי הספר, התשכ"ט 1969.
1.4.1.2 בתי סוהר, מתקני שהיה ומתקני מעצר.
1.4.1.3 מוסד חינוך רשמי לפי הגדרה בחוק חינוך חובה , התש"ט .1949
1.4.1.4 מוסד חינוך תרבותי ייחוד כהגדרתו בחוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, תסש"ח –2008.
1.4.1.5 מוסד רפואי כהגדרתו לפי סעיף 24 לפקודת בריאות העם, .1940
1.4.1.6 מעון יום שיקומי כהגדרתו בחוק מעונות יום שיקומיים, התש"ס.
1.4.1.7 מעון כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה.
1.4.1.8 נכס של מערכת הבטחון או המצוי בשימושה בזמן פעילות מבצעית או לחימה.
1.4.1.9 נכס של הרשות הארצית לכבאות או בשימושה.
1.5 "חשבון תקופתי" – חיוב דו חודשי בגין אספקת מים ושירותי ביוב לתקופה של 56-66 יום.
1.6 "מיצוי הליכי גביה" – בתום השלמת הליכי גביה כמפורט בסעיף ,3 היה והצרכן לא שילם \ הסדיר את חובו, ייחשב הדבר כמיצוי הליכי גביה לצורך הגשת בקשה לרשות המים בהתאם לכללי תאגידי מים וביוב (ניתוק אספקת מים) התשע"ה– 2015, לקבלת אישורה לניתוק אספקת המים.
2- כללי:![]()
2.1 החברה תשלח לצרכן מידי חודשיים חשבון תקופתי בגין אספקת מים ושירותי ביוב ובו יצוין המועד
האחרון לתשלום (להלן מועד הפירעון). מועד הפירעון לחשבון התקופתי הנו 10 לכל חודש זוגי.
2.2 היה והחשבון התקופתי לא שולם עד למועד הפקת החשבון התקופתי העוקב, החברה תצרף לחשבון
התקופתי העוקב שובר לתשלום יתרת החוב, להלן תזכורת על אי תשלום החשבון התקופתי )בהתאם
לחוק הגנת הצרכן התשע"ו).
2.3 במידה והחשבון התקופתי לא ישולם עד למועד הפירעון, החשבון ייחשב כחוב ויחולו עליו הליכי הגביה
כמפורט להלן.
3- הליכי גביה מנהלית:
הצרכן יחויב בהוצאות גביה בגין כל פעולה המפורטת מטה, בהתאם לקובץ התקנות (8182).
3.1 הודעת דרישה ראשונה – היה והחוב לא שולם בתוך 15 יום ממשלוח התזכורת כאמור בסעיף 2.2,
החברה תהיה רשאית לשלוח הודעת דרישה ראשונה בדואר רגיל.
3.2 הודעת דרישה שניה – היה והחוב לא שולם בתוך 25 יום ממועד משלוח הודעת הדרישה הראשונה,
החברה תהיה רשאית לשלוח הודעת דרישה שניה בדואר רשום.
3.3 היה והחוב לא שולם בתוך 5 ימים ממועד שליחת ההתראה השנייה, החברה תנקוט בהליכי גביה
כמפורטים להלן:
3.3.1.1 הטלת עיקול על חשבונות הבנק של הצרכן.
3.3.1.2 הטלת עיקול משכורת.
3.3.1.3 רישום מטלטלין.
3.3.1.4 עיקול מטלטלין (48 שעות לאחר ביצוע פעולת הרישום(.
3.3.1.5 במקרה והצרכן הנו חברה \ חברה בע"מ \ עוסק מורשה – החברה תהיה רשאית להטיל עיקולי
צד ג על חברות אשראי.
4 – ניתוק אספקת מים לנכס![]()
צרכן ביתי:
לאחר מיצוי הליכי הגביה, היה והחוב לא שולם החברה רשאית לנתק את אספקת המים לנכס וזאת בכפוף לקבוע בכללי תאגידי מים וביוב (ניתוק אספקת מים)2015, כפי שמובאים להלן:
חברה רשאית לפנות בבקשה למנהל הרשות לאשר ביצוע פעולת ניתוק אספקת מים בנכס של
צרכן ביתי בשל אי-תשלום חוב שוטף בעד אספקת מים או שירותי ביוב בנכס, ובלבד שהתקיימו כל אלה:
- גובה החוב השוטף, למעט הפרשי הצמדה, מתוך יתרת החוב של הצרכן הביתי, שהגיע מועד פירעונו, עולה על 1,000 שקלים חדשים;
- הצרכן הביתי לא שילם לחברה בעד אספקת מים או שירותי ביוב בעד תקופות חיוב רצופות או בעד תקופות חיוב לסירוגין;
- טרם חלפו 12 חודשים מהמועד האחרון שהיה על הצרכן הביתי לשלם בעד תקופת החיוב המאוחרת לפי פסקה (2), לפי העניין;
- התקיימו אחד או יותר מאלה:
(א) הצרכן הביתי סירב למסור לה את מספר הזהות שלו וכתובת מגוריו העדכנית כפי שמופיע ברישומי רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול;
(ב) החברה לא הצליחה לגבות את החוב השוטף למרות מיצוי הליכי הגבייה וחלפו 30 ימים לפחות ממועד מיצוי ההליכים כאמור;
- החברה שלחה לצרכן התראה, בשפה פשוטה וברורה, ולפי הוראות סעיף 20 (1), על כוונתה להעביר למנהל הרשות בקשה לאישור ביצוע פעולת ניתוק אספקת מים, הכוללת, בין השאר, בקשה להמציא לחברה מסמכים להוכחת העדר יכולתו הכלכלית לשלם את חובותיו השוטפים והמועדים לכך, וכן מידע בדבר זכותו של הצרכן להימנע מהמצאת מסמכים כאמור לחברה;
המנהל הכללי או עובד בכיר של החברה שהמנהל הכללי אצל לו את סמכותו לעניין זה, סבר שהצרכן הביתי הוא בעל יכולת כלכלית מספקת לכאורה לשלם את חובו השוטף, לאחר שבחן את טענותיו וראיותיו של הצרכן הביתי, אם נמסרו לחברה, ובכלל זה את חוות הדעת שקיבל בעניינו, אם התקבלה, מהמחלקה לשירותים חברתיים, ובלבד שהתקיימו בעניין הפנייה למחלקה לשירותים חברתיים הוראות סעיף 112 (3) לכללי אמות המידה.
המנהל הכללי ינמק את החלטתו ויפרט מדוע יש לראות בצרכן הביתי בעל יכולת כלכלית מספקת לכאורה לשלם את החוב השוטף, וזאת למרות שמיצוי הליכי הגבייה לא הביא לגביית החוב השוטף.
החברה שלחה לצרכן הביתי הודעה על החלטתה כאמור בפסקה (6)ועל כוונתה לפנות למנהל הרשות בבקשה לאשר את ביצוע פעולת ניתוק אספקת המים בנכסו, כמפורט בסעיף 20 (2).
(ב) על אף האמור לעיל, חברה רשאית לפנות בבקשה למנהל הרשות לאשר ביצוע פעולת ניתוק אספקת מים בנכס של צרכן ביתי, אף אם סבר המנהל הכללי או עובד בכיר של החברה שהמנהל הכללי אצל לו את סמכותו לעניין זה, שהצרכן הביתי אינו בעל יכולת כלכלית לשלם את חובו, אם הוכחה לדעת שהצרכן הביתי מנצל לרעה את האיסור לנתקו לפי כללים אלה; לעניין זה, "ניצול לרעה" – צריכת מים מעבר לכמות מוכרת ליחידת דיור, כהגדרתה בכללי חישוב עלות בנכס של הצרכן הביתי, שסופקה לאחרים או יועדה בפועל לשימושים שאינם מטיבם ומטבעם צורכי בית של הצרכן הביתי, ולמעט צריכה
כאמור שאינה בשליטתו של הצרכן הביתי, לפי סוגי המקרים והתנאים כפי שנקבעו לעניין זה בסעיף 8(א), למעט פסקה (3), ובסימן ג' לפרק השני לכללי אמות המידה.
צרכן מיוחד בנכס אחר:
לאחר מיצוי הליכי הגביה המנהלית, לא יבוצע ניתוק אספקת המים לנכס, הטיפול יועבר לעורך דין.
5 – העברת חוב לטיפול משפטי:![]()
לאחר מיצוי הליכי הגביה המנהלית, תהיה החברה רשאית להעביר את המשך הטיפול בחוב למשרד עו"ד.
ייתכנו מצבים בהם הטיפול יועבר לעו"ד מבלי שבוצעו הליכי גביה מנהלית, לדוגמא: חברה בפירוק, חדלות פירעון וכ"ו.